Bulharská a česká publicistická frazeologie ve vzájemném srovnání
(Pavel KREJČÍ, Brno: Masarykova univerzita, 2006, ISBN 80-210-4048-3, 100 s.)
Monografie je výstupem postdoktorského projektu Grantové agentury České republiky č. 405/02/D164 Kontrastivní studium charakteru a funkce nových publicistických idiomů a frazémů v českých a bulharských publicistických textech. Práce představuje souhrn poznatků a zjištění, k nimž autor došel na základě analýzy frazeologických jednotek excerpovaných z bulharských a českých publicistických textů v období let 2001–2005. Materiál je excerpovaný prakticky výhradně z textů analytických a publicisticko-beletristických. Analytické části předchází přehled poznatků o frazeologii jako specifické jazykovědné disciplíně, přičemž autor vychází především z českých, bulharských a slovenských prací, využívá však i odborných studií polských, ruských, chorvatských, srbských aj. Jádrem analytické části práce je popis shromážděných frazeologických jednotek, a to jednak s ohledem na jejich funkci jakožto specifických výrazových prostředků v textech publicistického funkčního stylu, jednak z hlediska jejich sémanticko-tematické typologie. Součástí monografie je vlepené miniCD s úplným textem práce v pdf-formátu a také s česko-bulharským a bulharsko-českým korpusem excerpovaných frazémů se zaznamenaným kontextem.